Spring naar content

Van langdurig uitval naar snelle actie

Ipse de Bruggen is een organisatie met al vele jaren ervaring in de zorg voor kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking. Met 6000 medewerkers, verspreid over 500 verschillende locaties, werkt de organisatie met complexe communicatielijnen. Daarnaast kampt het bedrijf, net als de rest van de zorgsector, met een inzetbarheidsvraagstuk.

De behoefte

De zorginstelling werkte hiervoor met een andere arbodienstverlener. De behoefte ontstond om de gesprekken over verzuim meer te verschuiven naar inzetbaarheid. Het werd tijd om over te stappen naar een andere arbodienst. De organisatie vroeg ons om dichter op de bal te zitten en eerder in actie te komen bij verzuim.

 

“Ik vond het indrukwekkend dat het team van ENRGY juist tijdens de drukke coronaperiode altijd bereikbaar was voor ons. Zelfs in het weekend. We hebben daardoor een hele nauwe samenwerking opgebouwd. We weten wat we aan elkaar hebben.”

De overstap

Ons team werkte intensief samen met Ipse de Bruggen om sociaal medische begeleiding op te zetten. We houden structureel overleg met de werkvermogenspecialist, stafarts, hrm-businesspartner en andere leidinggevenden. Uit deze gesprekken bleek dat de mentale uitval bij werknemers is toegenomen de afgelopen jaren. Beleidsmedewerker Gezondheidsmanagement Marian Otten: “De complexiteit maakt het moeilijk voor onze managers om ook casemanagers te zijn. Het is niet altijd makkelijk om zo’n gesprek te voeren, zeker met alle privacyregels in je achterhoofd en wat je wel en niet mag vragen. ENRGY heeft ons daarmee geholpen door concrete adviezen te geven.”

Samen bouwen aan werkvermogen

Bij ENRGY zien we arbodienstverlening als mensenwerk. Natuurlijk gaat het om het terugdringen van verzuim, maar daar komt meer bij kijken dan alleen cijfertjes op een spreadsheet. Ook Ipse de Bruggen ervaart onze benadering als positief. Van Otten: “De autoriteit van een bedrijfsarts is echt anders. Doordat onze medewerkers nu eerst met de werkvermogenspecialist in gesprek gaan, is er een laagdrempelige dynamiek. Ze worden nu binnen drie weken na ziekmelden al benaderd.
Door de coronaperiode lukt dat niet altijd, maar doordat we in gesprek blijven met elkaar, kunnen we dit openlijk bespreken. De betrokkenheid is veel hoger en de rollen zijn gelijkwaardiger. Daarnaast vond ik het echt indrukwekkend dat het team van ENRGY juist tijdens de drukke coronaperiode altijd bereikbaar was. Zelfs in het weekend. We hebben daardoor een hele nauwe samenwerking opgebouwd. We weten wat we aan elkaar hebben. Ze doen wat ze zeggen en afspraak is afspraak.“

Gratis Adviesgesprek

We denken graag met je mee. Zonder kosten. We gaan samen met jou (online) aan tafel en delen onze kennis, ervaring en enthousiasme rondom casemanagement. Vul onderstaande gegevens in en we nemen snel contact met je op.