Spring naar content

Mentale veerkracht kun je leren! 3 tips om jouw mentale veerkracht te trainen

Wat maakt een mens nou veerkrachtig? Is dit iets wat je simpelweg wel of niet hebt? Het goede nieuws is: mentale veerkracht kun je leren! Met de onderstaande 3 tips pak jij zo weer de regie over je eigen leven en train je jouw mentale veerkracht.

Tip 1. Zoom uit

Negatieve emoties vernauwen onze aandacht. We krijgen het gevoel vast te zitten in de situatie en de kans is groot dat we in kringetjes gaan draaien. Gelukkig beschikken wij als mens over een bijzondere eigenschap: wij zijn in staat om te reflecteren. Als dingen niet zo lekker lopen, is dat een goed moment om eens in alle rust te gaan zitten en even helemaal uit te zoomen.

Wat gebeurt er eigenlijk objectief gezien? Wat zie ik mezelf in die situatie doen? Wat is het effect daarvan? En ook niet onbelangrijk: wil ik dat? Naast het nadenken over wat je niet wilt, is het minstens net zo belangrijk (wellicht zelfs belangrijker) om na te denken over wat je wél wilt. Hoe zou je namelijk liever met de situatie om willen gaan? Verandering begint bij een keuze: wil ik dit of wil ik dit niet?

Door eigenaarschap te nemen over jouw gedrag, gedachtes en gevoel in een bepaalde situatie en zo nodig aan te passen als je er niet tevreden over bent, zet jij de eerste stap in het trainen van jouw mentale veerkracht!

Tip 2. Onderzoek de kwaliteit van je (interne) woordenboek

Van Dale heeft in bijna 1900 pagina’s zijn uiterste best gedaan om de betekenis van de Nederlandse taal vast te leggen. En toch houdt ieder van ons er een intern (vaak onbewust) eigen woordenboek op na. Zo betekent “falen” voor Piet dat hij een nietsnut is en het bewijs dat hij niets kan. Nieuwe opdrachten of promotie gaat hij uit de weg. Zijn collega Petra houdt er echter weer een heel andere betekenis op na. Voor haar betekent het eerder ‘weer een ervaring rijker: zo moet het dus niet!’ In tegenstelling tot haar collega Piet, staan fouten maken haar groei niet in de weg en heeft zij in dezelfde tijd al meerdere promoties behaald.

Loop je ergens in het leven op vast? Onderzoek dan wat er precies gebeurt en wat dat eigenlijk (ten diepste) voor je betekent, waardoor je je zo voelt. Blijkt dat je aan iets een betekenis gegeven hebt die je blokkeert, dan is het tijd om je interne woordenboek een update te geven!

Tip 3. Focus op iets anders

Is het je ooit wel eens opgevallen dat wij maar aan een bepaalde gebeurtenissen hoeven te denken, om ons precies zo te voelen? Ons lichaam weet namelijk niet goed het verschil tussen dat wat er echt plaatsvindt, en dat wat maar een voorstelling of herinnering is. Het reageert met dezelfde cocktail aan chemische stofjes, waardoor je lichamelijk gezien dus in precies die situatie verkeert als dat jij je voorstelt. Je kan je dus voorstellen dat als je elke keer weer je aandacht brengt naar die nare gebeurtenis, de hele cocktail aan bijbehorende emoties in no-time weer door je lichaam giert. Gelukkig gaat hetzelfde principe ook op met positieve herinneringen of voorstellingen.

Tip: Denk terug te denken aan een fijne gebeurtenis, door het je alleen maar levendig voor te stellen, breng je je aandacht én lichaam zo naar een positieve stemming.

Ga eens bij jezelf na: waar richt jij het merendeel van de tijd je aandacht op? Geeft dat een gewenst effect? Of is het tijd om een prettiger gevoel op te roepen? De keuze is aan jou. Mentale veerkracht is dus niet slechts weggelegd voor een selecte groep mensen, mentale veerkracht kan je leren!

Wil je meer weten over mentale veerkracht en/of persoonlijke begeleiding? Informeer naar de mogelijkheden via coaching@enrgy.nl of vraag naar in-company workshops via trainingen@enrgy.nl

Manon Muilwijk                 

Manon Muilwijk
Persoonlijk leiderschap coach en trainer

Gratis Adviesgesprek

We denken graag met je mee. Zonder kosten. We gaan samen met jou (online) aan tafel en delen onze kennis, ervaring en enthousiasme over het vergroten van werkvermogen. Vul onderstaande gegevens in en we nemen snel contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.