Spring naar content

Casemanagement: de 10 voordelen

Het is maandagochtend, 8 uur. Je werknemer belt je op. Hij komt vandaag niet naar werk. Ziek. Langdurig waarschijnlijk. Wat nu? Je krijgt te maken met de Wet Verbetering Poortwachter. Stap 1? Stel een casemanager aan. Het liefst een goede, want daardoor profiteer jij van véél voordelen. Welke? Hieronder noemen we er 10.

1. Kennis en kunde

Casemanagement is een vak apart. De casemanager verzorgt de re-integratieverplichtingen én de re-integratiebegeleiding. Alles om herstel te bevorderen en verzuim te beperken. De ideale casemanager? Dat is een specialist. Iemand die kosten beperkt, boetes voorkomt en goed communiceert. Kortom, iemand die een ingewikkelde taak op zich neemt.

2. Een stukje ontzorging

Een specialisme dus. Dat kost tijd en aandacht. Daarmee is casemanagement niet iets wat een leidinggevende of HR-medewerker er ‘wel even naast doet’. Laat een casemanager je werk uit handen nemen of de juiste ondersteuning bieden voor een goede verbinding tussen werkgever en werknemer. En profiteer van zijn kennis en kunde.

3. Oog voor werkgever én werknemer

Een casemanager is onafhankelijk. Hij leeft zich in de situatie van de werkgever én de werknemer in. Hij gaat in gesprek met beide partijen, krijgt inzicht in eventuele onderliggende oorzaken van het verzuim, brengt balans en adviseert werkgever en werknemer.

4. Voldoe aan wet- en regelgeving

In het verzuimtraject krijg je, van begin tot eind, te maken met de Wet Verbetering Poortwachter. Dat komt neer op héél wat wet- en regelgeving. Welke regels dat dan zijn? Daar weet de casemanager raad mee. Dankzij zijn kennis van wet- en regelgeving, arbeidsrecht en verzuim, voorkom jij boetes en onnodige kosten.

5. Grip op schadelast

Boetes? Ja, die volgen wanneer jij de regels en nodige activiteiten niet goed (genoeg) opvolgt. Voorbeeldje: je vertelt je werknemer goed uit te zieken. Je vertrouwt erop dat hij wel weer terugkomt. Twee jaar later is het verzuimdossier volgemaakt. Een beoordeling van het UWV volgt. Wat blijkt? Volgens het UWV was jouw werknemer toch deels inzetbaar. Het gevolg? Een boete. Een goede casemanager voorkomt dat.

6. Kostenbeheersing

Nog een bijkomend financieel voordeel: uit de praktijk blijkt dat wanneer jij een specialist op het gebied van casemanagement afneemt, het verzuim daalt. Daarmee voorkom je oplopende verzuimkosten.

7. Optimale begeleiding

Helaas overvalt de hoeveelheid aan wet- en regelgeving niet alleen de werkgever, maar ook de zieke werknemer. Een casemanager heeft tijd en aandacht voor deze werknemer. In alle rust neemt hij alle regels en taken met hem door. Daarmee voorkom jij dat je werknemer te veel op zijn bordje krijgt en mogelijk nog langer uitvalt.

8. Samen sterk

Je voelde hem misschien al aankomen: naast werkgever en werknemer zijn er nog meer partijen betrokken bij het casemanagement. Ook derde partijen zoals het UWV, de bedrijfsarts en juridische diensten nemen deel aan jouw case. Een goede samenwerking, die de casemanager opzet en begeleidt, is dan ook essentieel.

9. Meer aandacht voor andere werknemers

En dan zijn er natuurlijk nog je werknemers die niet ziek zijn. Gelukkig maar. Verlies hen niet uit het oog. Voorkom dat casemanagement, wet- en regelgeving je tijd opslokt en besteed deze specialisatie uit aan een casemanager.

10. Eigen regie

Of een goede casemanager dan álles bij je uit handen neemt? Nee. Dat zou zonde zijn. Een goede casemanager ondersteunt de werkgever bij het ontwikkelen van eigen regie. Daarmee neem jij, stap voor stap, de verantwoordelijkheid voor de vitaliteit en gezondheid van jouw werknemers.

Wil jij meer weten over casemanagement? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij staan voor jou klaar!

Ik wil graag een vrijblijvende offerte aanvragen

We denken graag met je mee. Zonder kosten. We gaan samen met jou (online) aan tafel en delen onze kennis en ervaring. Vul onderstaande gegevens in en we nemen snel contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.