Spring naar content

4 voedingstips bij (werk)stress

Stress. We ervaren het allemaal in meerdere of mindere mate. Er zijn talloze manieren om je stress te managen zoals wandelen, yoga of mediatie. Wist jij dat voeding in tijden van stress je weerbaarder kan maken? Collega Nathaly dos Santos volgt de studie Natuurvoeding en Vitaliteit en geeft 5 tips over welke voedingsmiddelen je energie geven en welke je ervan beroven.

1.  Vezels

Pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel wil je liever niet en al helemaal niet bij stress. Stabiliseer je bloedsuikerspiegel met vezels. Bovendien zorgen ze ook nog eens voor een langer verzadigd gevoel, zo weersta je de suiker cravings die vaak gepaard gaan met stress wat beter, dus win-win. Je darmen maak je er ook nog eens blij mee!

Vezels vind je in groene bloedgroenten zoals spinazie, andijvie en boerenkool maar ook ruimschoots in volkorenproducten en peulvruchten.

2.  Zink

Merk jij ook dat je bij stress vatbaarder bent voor griepjes en  verkoudheden? Dat is niet zo gek, stress rooft namelijk enorm veel energie en verzwakt daarbij (tijdelijk) je immuunsysteem. Bescherm je lichaam hiertegen door goed te letten op je zink inname, dit mineraal speelt namelijk een belangrijke rol in je immuunsysteem.

Je vindt het onder andere in bovengenoemde producten zoals groene bladgroenten, noten & zaden, peulvruchten maar ook in rundvlees of champignons. En voor de liefhebber: ook in pure chocolade.

Wat je liever wilt vermijden of verminderen bij stress:

3.  Cafeïne

Het zwarte goud. De oppepper voordat je aan je dag begint. Het kan je concentratie bevorderen en je humeur boosten. Koffie heeft echter wel ( negatief) invloed op je energie niveau op langere termijn. Zeker wanneer je al wat gespannen bent is de kans groot dat koffie je rusteloosheid alleen maar zal bevorderen. Ervaar het eens wat het voor je doet als je bij stress en spanning wat minder of zelfs geen koffie drinkt.

4.  Ga voor zo veel mogelijk onbewerkt

In de supermarkt treffen we veel bewerkte en suikerrijke voedingsmiddelen. Al deze onnatuurlijke, chemische stoffen zijn ballast voor je lijf om weer af te breken. Dit kost bakken met energie. Liever energie die je inzet om je stress te managen toch? Bovendien zijn deze voedingsmiddelen al zodanig bewerkt dat er nog maar weinig over is van de nuttige voedingsstoffen die je juist zo hard nodig hebt. Geef daarom de voorkeur aan zoveel mogelijk puur en onbewerkt, daar krijg je echt ENRGY van!

Nathaly                               

Nathaly Dos Santos
Directie-/ Managementassistente

Ik wil graag een vrijblijvende offerte aanvragen

We denken graag met je mee. Zonder kosten. We gaan samen met jou (online) aan tafel en delen onze kennis en ervaring. Vul onderstaande gegevens in en we nemen snel contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.